Informacje
Opis archiwalny
Prawa autorskie
Notatki
Opis archiwalny
Identyfikacja:
Sygnatura obiektu: N/8/3/1806
Tytuł: 011. Katecheza „Miłość do ubogich"
Data: 1999-10-27
Miejsce: Watykan
Kategoria: Horyzonty aksjologiczne życia chrześcijańskiego
Indeks osobowy:
Indeks geograficzny:
Rok:
Zgłoś uwagi
Treść dokumentu

1 II Sobór Watykański podkreśla pewien szczególny wymiar miłości, który każe nam otwierać się – na wzór Chrystusa – przede wszystkim na potrzeby najuboższych: „Chrystus posłany został przez Ojca, «aby głosić ewangelię ubogim, (...) aby uzdrawiać skruszonych w sercu» (Łk 4,18), «aby szukać i zbawiać, co było zginęło» (Łk 19,10); podobnie i Kościół darzy miłością wszystkich dotkniętych słabością ludzką, co więcej, w ubogich i cierpiących odnajduje wizerunek swego ubogiego i cierpiącego Zbawiciela, im stara się ulżyć w niedoli i w nich usiłuje służyć Chrystusowi”1. Pragniemy dziś głębiej poznać nauczanie Pisma Świętego dotyczące motywacji miłości do ubogich.

2 Trzeba przede wszystkim zauważyć, że między Starym a Nowym Testamentem dokonuje się pewien postęp w ocenie ubogiego i jego położenia. W Starym Testamencie dochodzi często do głosu powszechne przekonanie, że bogactwo jest lepsze od ubóstwa i stanowi słuszną nagrodę przeznaczoną dla człowieka prawego i bojącego się Boga: „Szczęśliwy mąż, który się boi Pana i wielkie upodobanie ma w Jego przykazaniach. (...) Dobrobyt i bogactwo będzie w jego domu” (Ps 112 [111],1. 3). Ubóstwo traktowane jest jako kara dla człowieka, który odrzuca pouczenia mądrościowe (por. Prz 13,18). W odmiennej jednak perspektywie ubogi staje się przedmiotem szczególnej uwagi jako ofiara przewrotnej niesprawiedliwości. Słynne są inwektywy proroków przeciw wyzyskowi ubogich. Prorok Amos (por. 2,6-15) wymienia ucisk ubogiego pośród głównych oskarżeń skierowanych przeciw Izraelowi: „sprzedają za srebro sprawiedliwego, a ubogiego za parę sandałów; w prochu ziemi depcą głowy biednych i ubogich kierują na bezdroża” (Am 2,6-7). Związek między ubóstwem a niesprawiedliwością podkreślony jest również u Izajasza: „Biada prawodawcom ustaw bezbożnych i tym, co ustanowili przepisy krzywdzące, aby słabych odepchnąć od sprawiedliwości i wyzuć z prawa biednych mego ludu; by wdowy uczynić swoim łupem i by móc ograbiać sieroty!” (Iz 10,1-2). To powiązanie wyjaśnia również, dlaczego istnieje bardzo wiele norm chroniących ubogich oraz słabsze grupy społeczne: „Nie będziesz krzywdził żadnej wdowy i sieroty. Jeślibyś ich skrzywdził i będą Mi się skarżyli, usłyszę ich skargę” (Wj 22,21-22; por. Prz 22,22-23; Syr 4,1-10). Bronić ubogiego znaczy oddawać cześć Bogu, ojcu ubogich. Dlatego hojność wobec nich jest usprawiedliwiona i zalecana (por. Pwt 15,1-11; 24,10-15; Prz 14,21; 17,5). Wraz z coraz głębszym zrozumieniem istoty ubóstwa zyskuje ono wartość religijną. Bóg mówi o „swoich” ubogich (por. Iz 49,13), utożsamianych z „resztą Izraela” – ludem pokornym i ubogim, zgodnie z określeniem proroka Sofoniasza (por. 3,12). Również o przyszłym Mesjaszu mówi się, że weźmie sobie do serca sprawę ubogich i uciśnionych, jak powiada Izajasz w znanym tekście o różdżce, która wyrośnie z pnia Jessego: „rozsądzi biednych sprawiedliwie i pokornym w kraju wyda słuszny wyrok” (Iz 11,4).

3 Dlatego też w Nowym Testamencie zostaje ogłoszone ubogim radosne orędzie wyzwolenia, co podkreśla sam Jezus, odnosząc do siebie proroctwo z Księgi Izajasza: „Duch Pański spoczywa na Mnie, ponieważ Mnie namaścił i posłał Mnie, abym ubogim niósł dobrą nowinę, więźniom głosił wolność, a niewidomym przejrzenie; abym uciśnionych odsyłał wolnymi, abym obwoływał rok łaski od Pana” (Łk 4,18-19; por. Iz 61,1-2). Należy przyjąć wewnętrzną postawę ubogiego, aby mieć udział w „królestwie niebieskim” (por. Mt 5,3; Łk 6,20). W przypowieści o wielkiej wieczerzy ubodzy zostają zaproszeni na ucztę wraz z ułomnymi, niewidomymi i chromymi (por. Łk 14,21), a więc z kategoriami społecznymi najbardziej cierpiącymi i opuszczonymi. Św. Jakub powie, że Bóg „wybrał ubogich tego świata na bogatych w wierze oraz na dziedziców królestwa przyobiecanego tym, którzy Go miłują” (Jk 2,5).

4 „Ewangeliczne” ubóstwo wiąże się zawsze z wielką miłością do najuboższych tego świata. W trzecim roku przygotowania do Wielkiego Jubileuszu należy ponownie odkryć Boga jako troskliwego Ojca, który pochyla się nad ludzkim cierpieniem, aby uwolnić od niego tych, którzy są nim dotknięci. Również nasza miłość musi znaleźć wyraz w dzieleniu się dobrami i w promocji człowieka pojętej jako troska o integralny wzrost wszystkich ludzi. Ewangeliczny radykalizm skłonił wielu uczniów Chrystusa w ciągu wieków do tak usilne- go poszukiwania ubóstwa, że sprzedawali swoje dobra i rozdawali je jako jałmużnę. Ubóstwo jest tu cnotą, która nie tylko poprawia los ubogiego, ale staje się duchową drogą, dzięki której człowiek może zdobyć prawdziwe bogactwo, czyli niewyczerpany skarb w niebie (por. Łk 12,32- -34). Ubóstwo materialne nie jest nigdy celem samym w sobie, ale sposobem naśladowania Chrystusa, który – jak przypomina Koryntianom św. Paweł – „będąc bogaty, dla was stał się ubogim, aby was ubóstwem swoim ubogacić” (2 Kor 8,9).

5 W tym miejscu muszę jeszcze raz zauważyć, że ubodzy stanowią dziś wyzwanie, zwłaszcza dla zamożnych narodów naszej planety, na której miliony osób żyją w nieludzkich warunkach, a wielu umiera dosłownie z głodu. Nie można głosić Boga Ojca tym braciom, nie włączając się w imię Chrystusa w trud budowania społeczeństwa bardziej sprawiedliwego. Kościół starał się zawsze, a w sposób szczególny przez swe nauczanie społeczne od Rerum novarum po Centesimus annus, podejmować problem najuboższych. Powinniśmy przeżyć Wielki Jubileusz Roku 2000 jako jeszcze jedną sposobność do głębokiego nawrócenia serc, by Duch wzbudził nowych świadków w tej dziedzinie. Realizując stosowne programy gospodarcze i polityczne, chrześcijanie wraz ze wszystkimi ludźmi dobrej woli powinni dopomagać w przeprowadzaniu niezbędnych zmian strukturalnych, by ludzkość została uwolniona od plagi ubóstwa2.

Projekt zrealizowany przez: 659bb51b-f11c-48e0-a99a-3bb0565607ab
Projekt współfinansowany przez: 49fb2d2c-eda7-4c63-a535-e56a3f11b088
Patronat: a8c590a9-3d08-4a4b-9229-dd4a0ed18bd5
Partnerzy:
cd4915b3-16ea-4c23-badf-b443f8910d4f
e29b7cad-59cd-4074-9f30-75998a58f94f
5551a6a7-2bef-46f1-be41-c1f7a1ab3968
f3c6a8e0-ee99-4dca-8d8a-96fe00eb6bfc
24b44287-f100-495e-8c1b-f75634d7408c
63b99bd6-cc52-481c-a3c8-20972c4c8aa2
cf967c3c-9ef7-4c65-b6a0-e83c9c106218
4d35ddd8-0a7f-44c4-bc55-1cb1283c2e2f
cde033da-3b35-482a-8654-5122af1cc68e
650c71ba-2be9-480f-a302-aa2f0cf62d83
40ed0768-6507-4a2b-b805-d9278ae7a5bd
99b7ee7e-82fd-484f-bfe6-2615dca8a026
e0d82d40-cf5c-420c-9672-abb19ce71e07
174354ba-a0e9-4596-baf6-47bf9606482b
8796ad48-743b-4784-90aa-3a7961603afe
1d83713a-4602-47eb-ac44-2f2d0bea630e